Grønsager og klumper

9. oktober 2017

Alder:
6 mdr.

Grønsager og klumper

Hej Helen

Vi har lidt udfordringer med min datters madindtag.

Hun får 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider samt det mælk hun skal bruge. Hun elsker alt frugtmos lige meget hvilken type frugt det er lavet på. Og hun kan rigtig godt lide alle de cremede typer starter-grød såsom majs, ris, hirse, fuldkornsgrød osv ( både dem man selv laver og dem fra færdigpakke.

Problemet er opstået efter hun er blevet 6 mdr og grønsagsmos og havregrød er introduceret. Hun er ikke pjattet med det... hun tager måske 5-7 små skeer grønsagsmos (helst pastinak/persillerod og andre med meget smag og med en smule fintblendet kød/fisk i) og så lukker hun i og ...

Annonce

... vil ikke have mere overhovedet. Heller ikke selvom vi putter frugt på som topping. Og hvis der er bitte små klumper i (dvs det ikke er fuldstændig blendet) så vil hun slet ikke have det. Af samme grund er havregrød og øllebrød også no-go da der jo er lidt struktur og små klumper i.

Hvad kan vi gøre herfra? Hvordan får vi hende til at acceptere grønsager og mad med klumper?

Vi tilbyder hende løbende små bider af vores egen mad og det vil hun meget gerne smage på (også relativt kraftige smage). Desuden bagte vi fladbrød i weekenden hvor hun fik lagt småbidder foran sig af det hvide, bløde brød og de røg lige så fint ned. ..

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far